Omega-3/Omega-6- balansen

steinalder-dressmannModerne kosthold med for mye Omega-6 skaper betennelser. Unngå ferdigmat og halvfabrikata.

I de siste 2 generasjonene er fett blitt betraktet som usunt både med hensyn til fedme og hjerte/kar-problematikk. Trenden har vært å spise fettfattig kost. Industrien har skaffet oss lettprodukter og framholdt at disse er sunnere. Denne holdningen er i ferd med å snu; rett fett av god kvalitet er ”in”. Det viktige nå er å finne balansen mellom mettet(f.eks. animalsk), enumettet (f.eks. olivenolje) og flerumettet fett (f.eks. Omega 3 fra fiskeoljer og Omega 6 fra planteoljer).

Moderne kosthold med mye halvfabrikata med dårlige planteoljer, gir betennelser. I dag har mange for høgt inntak av Omega 6 i forhold til Omega 3. For de fleste voksne er et godt forhold mellom disse oljene 1:1(Omega 3:Omega 6). Kroppen kan tolerere 1:3-4, mens forholdet i dag kan være 1: 10-20. Så stor ubalanse fører ofte til betennelser.

Kosthold og smerte

Kostholdets betydning for inflammasjon og smerte er lite påaktet. I mange vestlige industriland er kostholdet kjennetegnet av et høyt forhold mellom omega-6- og omega-3 fettsyrer. Inntak av omega-3-fettsyrer fra bl.a. tran, rapsolje, olivenolje og omega-3-kosttilskudd vil gi redusert produksjon av eikosanoider og prostaglandiner, som påvirker leukocytter, C-fibrer og transmisjon av smertesignaler. Les mer: Kosthold og smerte. Fra Den norske legeforening