Hvorfor tran/Omega-3?

Mer enn 12.000 undersøkelser viser sammenhengen mellom Omega-3-fettsyrer og god helse.

Her finner vi artikler om redusert læreevne, dårlig motorikk, svekket syn, betennelser i vev og ledd, svekket immunforsvar, kronisk tarmbetennelse, nedsatt fruktbarhet, matvareintoleranser, ødem, lavt stoffskifte, fettforbrenning, adferdsproblemer, diabetes, ADHD, autisme, depresjon og hjerte/kar-problematikk. Alle disse tilstandene har fått god bedring med Omega-3- fettsyrer.

Hvorforomega3illu10

Hvordan kan en fiskeolje virke inn på så mange områder? Svaret ligger i cella. Menneskekroppen er satt sammen av milliarder av celler. Cellemembranene består hovedsakelig av fett. For at vi skal kunne få næring inn og avfallsstoffer ut, må cellemembranene være smidige. Til dette trenger vi varierte og gode fettstoffer. Kroppen vår består av mye fett. Hjernen inneholder eksempelvis 60 % og øynene 20 %.

Tilskudd av Omega-3 er spesielt viktig for gravide og ammende, da oljen fremmer god utvikling av hjerne og syn hos barnet. Omega-3 fremmer god kognitiv utvikling og gir økt læringsevne hos barn. Den gir smidige cellemembraner som bedrer kommunikasjonen mellom cellene.

Hvordan ser vi at vi har fått nok?

Tørr hud er et synlig tegn på at vi mangler fettsyrer. Omega-3-oljene skal innlemmes i alle cellemembraner. Kroppen prioriterer de livsviktige organene først, og så vil hudcellene, som de siste, få tilført disse fettsyrene. Når huden er blitt myk og smidig, er det et tegn på at de indre organer har fått sitt, og at vi så kan gå over på en vanlig vedlikeholdsdose.
CELLEIllu10Normaldosen er 1 barneskje (5 ml), som gir 1,25 gram Omega-fettsyrer. 

Vi trenger 1- 6 gram fettsyrer hver dag. Barn, ungdom, voksne, eldre, friske, gravide trenger ulike mengder. Er du syk, avhengig av diagnose, er det gjort mange spennende forsøk med fettsyrer i større mengder, bl.a. ved Alzheimer, Schizofreni, ADHD og kronisk tretthetssyndrom. Ved psoriasis er det oppnådd god effekt med doser mellom 3-12 g.

Vi trenger 1-6 gram fettsyrer hver dag for å opprettholde optimal helse. Det er ingen bivirkninger ved å ta inntil 5 gram Omega-3 daglig.(EFSA)

Barn, unge, voksne, eldre og gravide trenger ulike mengder. Hvis du er diagnostisert med et helseproblem, er det gjort mange ulike vitenskapelige tester med å gi pasienter store mengder fettsyrer: Alzheimers, Schizofrenia, ADHD, psoriasis og ME, doser opp til 12 g. Minimum anbefalt dosering i Norge er en skje (5 ml) som gir 1,25 gram Omega-3-fettsyrer

 

Hvordan vet vi om vi trenger fiskeolje?

Tørr hud er et synlig tegn på at en mangler fettsyrer.

Kyllinghud-testen: Nuppete hud på baksiden av overarmen er et tegn på at en mangler fettsyrer. Kroppen vil prioritere cellene i de vitale indre organene først, og huden vil være det siste organ som får det nødvendige fettet. Når huden er blitt myk, kan du ta den daglige anbefalte dosen. Kroppen kan trenge en lang periode for å fylle opp, noen ganger opp til ett år.

ANBEFALT DAGLIG DOSE:

GRAVIDE: 2 skjeer (10 ml) = 2,5 gram Omega-3 vil dekke behovet for både mor og barn

BABYER: Fra 4 uker opptil 6 måneder: 2,5 – 5 ml daglig (600mg – 1,25 g Omega-3)

BARN: 5 – 7 ml

VOKSNE: 5-10ml

SENIORER: 5-12 ml

Gjennomsnittstallene for EU er skremmende:

EFSA – EUs matsikkerhetsorgan

(Full Rapport på engelsk, kikk her)

Barn får: O,32 gram Omega-3 = 25% av anbefalt daglig dose

Voksne får: 0,4 gram Omega-3 = 32% av anbefalt daglig dose

Naturlig, ukonsentrert torskeleverolje inneholder 1,25 gram Omega-3 (5 ml).

Norske myndigheter anbefaler 5 ml (1barneskje) tran daglig. Nå har EFSA (Mattilsynet i EU) konstatert at det er ingen risiko med å ta inntil 5 gram per dag (= 2 store spiseskjeer).

I Vest-Europa og USA er det et stort underforbruk av essensielle Omega-3-fettsyrer og tilsvarende overforbruk av smertestillende medikamenter grunnet betennelsessykdommer av mange slag.